Monday, January 11, 2010

kerja kita kita buat, kerja orang pun kita buat...siapakah kita??




Semut...itulah kita..
Aku kata aku mcm semut...tapi ada yg kata, kita bukan...kita adalah askar kita adalah soldadu. atau kita adalah sojar..hehe tapi apapun..kita adalah "Kuli"...kita kuli makan gaji...kalau kita orang yang berniaga, maka kita  adalah "kuli" untuk dunia materialistik yg kita bina sendiri...kenapa aku menulis macam ini..sebab separuh orang gunakan aku sebaik mungkin...gunakan akal aku..gunakan kudrat aku...gunakan semangat aku...dengan demikian, pantas aku mengatakan aku buat kerja aku dan kerja orang pun aku buat...aku semut punya banyak tangan untuk dieksploit...sbb kerja untuk orang ramai yang mengarah dari yang membuat..aku membuat dan aku mengarah..aku mengarah pada semangat aku supaya tros positif..supaya tros berdiri tegak, jangan condong..sbb aku akan ditertawakan...Ramai yg tidak tahu aku mampu untuk jadi condong dlm tempoh yg singkat, tapi aku cuba jadik kuat..aku kuat kan semangat aku..sbb aku fikir..kerja aku, aku buat, kerja orang pun aku buat..fiqir...fiqir kan lah...


5 comments:

Anonymous said...

tips no 1. jgn mengeluh.

ajiesam said...

ANon..u reminded me of someone...hmmh..

ejai said...

Siapa kita, ini lah kita kalau terus-terusan makan gaji.. sampai bila, fiqirkan lah.. Jom fiqirkan care nak ilangkan keluh kesah ini..Keep moving dude...

akufiqir said...

kekadang mengeluh itu perlu utk keluarkan negative vibes dlm diri kita...tapi bukan mengeluh kerana menyerah...bnyk jenis keluh nih...ehhe..nanti la aku buat thesis pasal mengeluh nih...kan aku nak sambung amik masterJee nih hehehe

shazisultan said...

i have seen the moment of you being 'condong'....tetapi dalam masa yang singkat juga you mampu berdiri tegak semula. takkan you tak ingat wan kisah dulu? manusia mudah lupa. kerja sesapa pun kita boleh buat tapi kadang2 kita pun harus berhenti dan berFIQIR - kalau kita asyik buat kerja orang, adakan kita MENOLONG orang itu untuk berdiri tegak seperti kita juga? kadang2 menolong itu bermakna kita harus menyatakan kepadanya untuk buat kerja mereka sendiri - but ALWAYS make yourself available to help.

Thank you for always helping me.