"Sam...dia dah meninggal Sam...baru je kita jumpa dia last weekend...sihat-gelak, aku buat joke je dia gelak..langsung tak nampak tanda..." dengan rasa separuh kehairanan, rakan ofis aku berceloteh...sambil tersenyum, aku berkata, "mati itu pasti...saya yang sakit ni tak pergi-pergi...tau-tau jer rakan kita tu pergi..." Nauzubillah...aku berkata dalam hati.."aku belum mau pergi lagi..."
aku sempat menjengah di hospital tropicana untuk melihat kali terakhir rakan ofis yang aku akui amat baik budi pekerti, sopan bahasanya dan tidak pernah aku mendengar beliau mendengus tidak puas-hati ke atau bercerita konflik ofis yang penuh politiking...beliau...allahyarham..sentiasa menguntum senyuman..Al-Fatihah...
Melihat pada waris yang beliau tinggalkan, seorang balu yang aku sendiri kenal, iaitu x-staff dan seorang anak lelaki berumur 5 tahun, aku sendiri tergenang...menitis juga air mata ini bila melihat ujian dan tanda-tanda yang Allah tinggalkan untuk kita berfikir...walaupun dah hampir sebulan beliau meninggalkan fantasi dunia ini, aku masih boleh mengingati setiap detik...yang pastinya, aku tidak suka pada hospital...dan yang pastinya, mati itu pasti..tidak kiralah samada kita ini sihat...tetiba saja kita boleh pergi...itu kuasa Allah...
kepada yang mengikuti tulisan di blog ini...jagalah solat..kerana Solat inilah yang akan menjaga kita bila kita sudah pergi...sesungguhnya, mati itu pasti kawan-kawan...muhasabah la diri..
“Insaflah wahai {nama anda} bahawasanya mati ini adalah benar, soalan malaikat Mungkar dan Nakir di dalam kubur adalah benar, bangun dari kubur dan dihidupkan semula adalah benar, berkumpul di Padang Mahsyar adalah benar, dihisab segala amalan kamu juga adalah benar..” ...
ini sedikit sebanyak Talqin yang biasa kita dengar...saya mengingatkan diri saya, dan juga rakan-rakan sekelian...wallahualam...
Friday, April 30, 2010
Tuesday, March 23, 2010
cerita burung pipit...
I copy & paste a story sent to me a year ago..(11 Jul 09)...just for sharing..maybe ceritanya panjang sedikit, tapi worth to read and remember and ponder....
CERITA BURUNG PIPIT
Ketika musim kemarau baru sahaja mula, seekor Burung Pipit mulai
merasakan tubuhnya kepanasan, lalu mengeluh pada lingkungan yang
dituduhnya tidak bersahabat. Dia lalu memutuskan untuk meninggalkan
tempat yang sejak dahulu menjadi habitatnya, terbang jauh ke utara yang
konon khabarnya, udaranya selalu dingin dan sejuk.
Benar, lama kelamaan dia merasakan kesejukan udara, makin ke utara makin
sejuk, dia semakin bersemangat memacu terbangnya lebih ke utara lagi.
Terbawa oleh nafsu, dia tak merasakan sayapnya yang mulai terlekat
salji, makin lama makin tebal, dan akhirnya dia jatuh ke tanah kerana
tubuhnya diselaputi salji. Sampai ke tanah, salji yang menyelaputi
sayapnya justeru semakin bertambah tebal. Si Burung pipit tak mampu
berbuat apa apa, menyangka bahawa riwayatnya telah tamat. Dia merintih
menyesali nasibnya.
Mendengar suara rintihan, seekor Kerbau yang kebetulan lalu datang
menghampirinya. Namun si Burung kecewa mengapa yang datang hanya seekor
Kerbau, dia mengherdik si Kerbau agar menjauh dan mengatakan bahawa
makhluk yang tolol tak mungkin mampu berbuat sesuatu untuk menolongnya.
Si Kerbau tidak banyak bicara, dia hanya berdiri, kemudian kencing tepat
diatas burung tersebut. Si Burung Pipit semakin marah dan memaki-maki si
Kerbau. Lagi-lagi Si kerbau tidak bersuara, dia maju satu langkah lagi,
dan mengeluarkan kotoran ke atas tubuh si burung. Seketika itu si Burung
tidak dapat bersuara kerana tertimbun kotoran kerbau. Si Burung menjadi
pasrah dan berfikir bahawa dia pasti akan mati kerana tak dapat
bernafas.
Namun perlahan-lahan, dia merasakan kehangatan, salji yang membeku pada
bulunya meleleh sedikit demi sedikit oleh hangatnya tahi kerbau, dia
dapat bernafas lega dan melihat kembali langit yang cerah. Si Burung
Pipit berteriak kegirangan, bernyanyi sepuas- puasnya.
Mendengar ada suara burung bernyanyi, seekor anak kucing menghampiri
sumber suara, menghulurkan tangannya, mengais tubuh si burung dan
kemudian menimang-nimang, menjilati, mengelus dan membersihkan sisa-sisa
salji yang masih melekat pada bulu si burung. Setelah bulunya bersih, Si
Burung bernyanyi dan menari kegirangan, dia berfikir telah mendapatkan
teman yang ramah dan baik hati..
Namun apa yang terjadi kemudian, seketika itu juga dunia terasa gelap
gelita bagi si Burung, dan tamatlah riwayat si Burung Pipit ditelan oleh
si Kucing.
Dari kisah ini, banyak pesanan moral yang dapat dimanfaatkan sebagai
pelajaran:
Halaman tetangga yang nampak lebih hijau, belum tentu sesuai buat kita.
Baik dan buruknya penampilan, jangan dijadikan sebagai satu-satunya
ukuran. Apa yang pada mulanya terasa pahit dan tidak enak, kadang kadang
boleh berbalik membawa hikmah yang menyenangkan, dan demikian pula
sebaliknya. Ketika kita baru sahaja mendapat kenikmatan, jangan lupa dan
jangan terburu nafsu, agar tidak menyesal kelak. Waspadalah terhadap
Orang yang memberikan janji yang berlebihan.
pesanan: Bukankah ALLAH ada berpesan dalam Al-Quran..barangkali yang kita
suka itu tak elok buat kita, dan barangkali yang kita benci itu
sebenarnya yang terbaik untuk kita.
Sama-samalah kita beringat, supaya kita tidak termasuk dalam golongan
yang rugi.
CERITA BURUNG PIPIT
Ketika musim kemarau baru sahaja mula, seekor Burung Pipit mulai
merasakan tubuhnya kepanasan, lalu mengeluh pada lingkungan yang
dituduhnya tidak bersahabat. Dia lalu memutuskan untuk meninggalkan
tempat yang sejak dahulu menjadi habitatnya, terbang jauh ke utara yang
konon khabarnya, udaranya selalu dingin dan sejuk.
Benar, lama kelamaan dia merasakan kesejukan udara, makin ke utara makin
sejuk, dia semakin bersemangat memacu terbangnya lebih ke utara lagi.
Terbawa oleh nafsu, dia tak merasakan sayapnya yang mulai terlekat
salji, makin lama makin tebal, dan akhirnya dia jatuh ke tanah kerana
tubuhnya diselaputi salji. Sampai ke tanah, salji yang menyelaputi
sayapnya justeru semakin bertambah tebal. Si Burung pipit tak mampu
berbuat apa apa, menyangka bahawa riwayatnya telah tamat. Dia merintih
menyesali nasibnya.
Mendengar suara rintihan, seekor Kerbau yang kebetulan lalu datang
menghampirinya. Namun si Burung kecewa mengapa yang datang hanya seekor
Kerbau, dia mengherdik si Kerbau agar menjauh dan mengatakan bahawa
makhluk yang tolol tak mungkin mampu berbuat sesuatu untuk menolongnya.
Si Kerbau tidak banyak bicara, dia hanya berdiri, kemudian kencing tepat
diatas burung tersebut. Si Burung Pipit semakin marah dan memaki-maki si
Kerbau. Lagi-lagi Si kerbau tidak bersuara, dia maju satu langkah lagi,
dan mengeluarkan kotoran ke atas tubuh si burung. Seketika itu si Burung
tidak dapat bersuara kerana tertimbun kotoran kerbau. Si Burung menjadi
pasrah dan berfikir bahawa dia pasti akan mati kerana tak dapat
bernafas.
Namun perlahan-lahan, dia merasakan kehangatan, salji yang membeku pada
bulunya meleleh sedikit demi sedikit oleh hangatnya tahi kerbau, dia
dapat bernafas lega dan melihat kembali langit yang cerah. Si Burung
Pipit berteriak kegirangan, bernyanyi sepuas- puasnya.
Mendengar ada suara burung bernyanyi, seekor anak kucing menghampiri
sumber suara, menghulurkan tangannya, mengais tubuh si burung dan
kemudian menimang-nimang, menjilati, mengelus dan membersihkan sisa-sisa
salji yang masih melekat pada bulu si burung. Setelah bulunya bersih, Si
Burung bernyanyi dan menari kegirangan, dia berfikir telah mendapatkan
teman yang ramah dan baik hati..
Namun apa yang terjadi kemudian, seketika itu juga dunia terasa gelap
gelita bagi si Burung, dan tamatlah riwayat si Burung Pipit ditelan oleh
si Kucing.
Dari kisah ini, banyak pesanan moral yang dapat dimanfaatkan sebagai
pelajaran:
Halaman tetangga yang nampak lebih hijau, belum tentu sesuai buat kita.
Baik dan buruknya penampilan, jangan dijadikan sebagai satu-satunya
ukuran. Apa yang pada mulanya terasa pahit dan tidak enak, kadang kadang
boleh berbalik membawa hikmah yang menyenangkan, dan demikian pula
sebaliknya. Ketika kita baru sahaja mendapat kenikmatan, jangan lupa dan
jangan terburu nafsu, agar tidak menyesal kelak. Waspadalah terhadap
Orang yang memberikan janji yang berlebihan.
pesanan: Bukankah ALLAH ada berpesan dalam Al-Quran..barangkali yang kita
suka itu tak elok buat kita, dan barangkali yang kita benci itu
sebenarnya yang terbaik untuk kita.
Sama-samalah kita beringat, supaya kita tidak termasuk dalam golongan
yang rugi.
Saturday, February 27, 2010
jauhkan lah petaka ini..
nauzubillah.."jauhkan ujian dan petaka ini dari zuriat ku..."....hari ini bila dibaca melalui Harian Metro kisah menyayat hati, seorang budak perempuan berumur tiga tahun disepak seperti bola di padang permainan di Kuala Kubu Bharu lalu menemui ajal oleh seorang lelaki yang baran tidak menentu (teman lelaki ibunya)...bisikan syaitan hanya beberapa milisecond tetapi tindakan tidak berperi-kemanusiaan..melahirkan peristiwa hitam buat keluarga mangsa...aku mengecam dan mengeji si pelaku kerana bertindak di luar batasan..nauzubilllah..dan alfatihah untuk mangsa...
copy dari maafcakap.blogspot.com...
PERCAYAKAN GOSIP - MaafCakap
Foto: tucsoncitizen.com MENGAPA SUKA CAKAP BELAKANG ? SAYA menerima sebuah e-mel daripada seorang sahabat. Sharifuddin menceritakan keadaan warga syarikatnya yang tidak sampai 10 orang itu hendak berhenti kerja secara beramai-ramai. Puncanya kerana dia hanya memberi bonus sebulan gaji kepada kakitangannya. Saya hairan kerana setahu saya, syarikat pembekal alatulisnya itu tidak pernah memberi bo...
Foto: tucsoncitizen.com
Foto: tucsoncitizen.com MENGAPA SUKA CAKAP BELAKANG ? SAYA menerima sebuah e-mel daripada seorang sahabat. Sharifuddin menceritakan keadaan warga syarikatnya yang tidak sampai 10 orang itu hendak berhenti kerja secara beramai-ramai. Puncanya kerana dia hanya memberi bonus sebulan gaji kepada kakitangannya. Saya hairan kerana setahu saya, syarikat pembekal alatulisnya itu tidak pernah memberi bo...

Foto: tucsoncitizen.com
MEN GAPA SUKA
CAKAP BELAKANG ?
CAKAP BELAKANG ?
SAYA menerima sebuah e-mel daripada seorang sahabat. Sharifuddin menceritakan keadaan warga syarikatnya yang tidak sampai 10 orang itu hendak berhenti kerja secara beramai-ramai. Puncanya kerana dia hanya memberi bonus sebulan gaji kepada kakitangannya. Saya hairan kerana setahu saya, syarikat pembekal alatulisnya itu tidak pernah memberi bonus sejak mula beroperasi. Mengapa pula mereka hendak berhenti kerja bila taukenya hendak memberi bonus?
“Aku pernah bersembang dengan seorang staf, niat aku hendak beri bonus kepada semua kakitangan aku. Dia boleh bawak cerita kepada staf yang lain yang aku nak beri bonus tiga bulan gaji. Bila aku beri sebulan gaji, masing-masing merajuk dan nak berhenti kerja. Mereka tuduh aku berbohong! Nasib baik aku panggil staf aku yang jadi penyebar cerita palsu itu menceritakan kepada semua staf dalam sebuah mesyuarat. Kalau tidak, aku boleh tutup kedai.”
Alhamdulilah kerana Sharifuddin dapat menangani masalah di syarikatnya yang kecil itu. Fitnah yang besar di dalam sebuah syarikat yang kecil itu dapat dihidu dan disusur puncanya lalu diselesaikan. Bagaimana pula kita yang bekerja di syarikat yang besar, kawasan perumahan yang besar atau kampung yang besar?
Yang pasti, saban hari berita benar dan palsu datang kepada kita bersilih ganti hingga kita tidak dapat mengenal yang mana satu yang benar dan yang mana salah. Yang bahayanya, berita itu tiba dalam bentuk pertuturan, bisikan dari telinga ke telinga sehingga kita tidak tahu dari manakah sumbernya. Malangnya, kita mudah mempercayainya.
Menga pa? Di antara punca utamanya ialah sikap kita yang mudah menerima apa yang disampaikan secara cakap belakang-belakang. Kita mudah menerima cerita yang disampaikan secara tidak rasmi ini kerana di dalam mana-mana kelompok manusia, akan terdapat seorang penyampai berita yang handal dalam mensensasikan apa jua khabar.
Lazimnya, si penyampai berita ini mempunyai cara pertuturan yang amat menyakinkan. Sesuatu berita disampaikan dengan intonasi suara yang memukau, mimik muka yang mempengaruhi si pendengar dan gerak geri yang dramatik. Sudah tentunya penyampaian yang sebegini akan membuat kita terpesona dan terlupa rasional serta logika. Sehingga akhirnya kebenaran itu dikaburkan dengan kebatilan.
Kerana itu, di dalam sesebuah organisasi, seseorang yang bertukar jabatan kerana kenaikan pangkat boleh digosipkan sebagai seseorang yang diturunkan pangkat. Orang yang mengundur diri daripada sesuatu jawatan kerana kurang sihat dikatakan sebagai dibuang dan orang yang mengubah pendirian kerana menghormati keputusan mesyuarat boleh dianggap orang berperangai lalang. Si penyampai berita inilah yang menggodam apa yang benar kepada yang palsu. Malangnya, yang palsu inilah yang dipercayai.
Mengapa pula yang palsu ini dipercayai hingga ia menjelma menjadi benar? Ia terjadi kerana kita juga. Ramai di kalangan kita terdiri daripada mereka yang lebih suka mengangguk untuk mengiyakan. Kita malas untuk berfikir sama ada apa yang disampaikan itu betul atau salah. Lagipun, kita segan untuk mempersoalkan apa yang disampaikan kerana hendak menjaga hati si penyampai berita.
Akibat kasihan kepada si penyampai kerana tidak mahu dia malu alah jika kita bertindak dengan menyoal sumber berita yang disampaikan, akibatnya, kita memperoleh maklumat yang salah. Oleh kerana kita perlukan maklumat untuk membuat keputusan, maklumat yang salah akan menghasilkan keputusan yang salah.
Sepatutnya, apabila kita memperoleh sesuatu khabar, perkara pertama yang harus kita lakukan ialah bertanyakan sumber berita yang diperoleh si penyampai. Dengan maklumat itu, kita harus terus merujuk kepada sumber itu untuk memperoleh kepastian. Tindakan ini akan mematikan fitnah di sumber asalnya. Dan, yang lebih penting, kita akan disegani kerana berani memberhentikan cakap belakang daripada berleluasa.
Dalam pada kita berani menghentikan cakap-cakap belakang, jangan pula kita terjerumus pula menjadi salah seorang daripadanya. Ini boleh terjadi jika pada mana-mana ketika, kita malu untuk mengaku yang kita tidak tahu mengenai sesuatu perkara apabila ditanya mengenainya. Oleh kerana hendak menyedapkan hati si penanya, maka kita pun mencipta cerita yang kita rasa logik.
Tanpa kita sedari, tindakan itu akan menjadikan kita si penyebar fitnah. Sedar-sedar, rupa-rupanya, kita pun apa kurangnya?
“Aku pernah bersembang dengan seorang staf, niat aku hendak beri bonus kepada semua kakitangan aku. Dia boleh bawak cerita kepada staf yang lain yang aku nak beri bonus tiga bulan gaji. Bila aku beri sebulan gaji, masing-masing merajuk dan nak berhenti kerja. Mereka tuduh aku berbohong! Nasib baik aku panggil staf aku yang jadi penyebar cerita palsu itu menceritakan kepada semua staf dalam sebuah mesyuarat. Kalau tidak, aku boleh tutup kedai.”
Alhamdulilah kerana Sharifuddin dapat menangani masalah di syarikatnya yang kecil itu. Fitnah yang besar di dalam sebuah syarikat yang kecil itu dapat dihidu dan disusur puncanya lalu diselesaikan. Bagaimana pula kita yang bekerja di syarikat yang besar, kawasan perumahan yang besar atau kampung yang besar?
Yang pasti, saban hari berita benar dan palsu datang kepada kita bersilih ganti hingga kita tidak dapat mengenal yang mana satu yang benar dan yang mana salah. Yang bahayanya, berita itu tiba dalam bentuk pertuturan, bisikan dari telinga ke telinga sehingga kita tidak tahu dari manakah sumbernya. Malangnya, kita mudah mempercayainya.
Menga
Lazimnya, si penyampai berita ini mempunyai cara pertuturan yang amat menyakinkan. Sesuatu berita disampaikan dengan intonasi suara yang memukau, mimik muka yang mempengaruhi si pendengar dan gerak geri yang dramatik. Sudah tentunya penyampaian yang sebegini akan membuat kita terpesona dan terlupa rasional serta logika. Sehingga akhirnya kebenaran itu dikaburkan dengan kebatilan.
Kerana itu, di dalam sesebuah organisasi, seseorang yang bertukar jabatan kerana kenaikan pangkat boleh digosipkan sebagai seseorang yang diturunkan pangkat. Orang yang mengundur diri daripada sesuatu jawatan kerana kurang sihat dikatakan sebagai dibuang dan orang yang mengubah pendirian kerana menghormati keputusan mesyuarat boleh dianggap orang berperangai lalang. Si penyampai berita inilah yang menggodam apa yang benar kepada yang palsu. Malangnya, yang palsu inilah yang dipercayai.
Mengapa pula yang palsu ini dipercayai hingga ia menjelma menjadi benar? Ia terjadi kerana kita juga. Ramai di kalangan kita terdiri daripada mereka yang lebih suka mengangguk untuk mengiyakan. Kita malas untuk berfikir sama ada apa yang disampaikan itu betul atau salah. Lagipun, kita segan untuk mempersoalkan apa yang disampaikan kerana hendak menjaga hati si penyampai berita.
Akibat kasihan kepada si penyampai kerana tidak mahu dia malu alah jika kita bertindak dengan menyoal sumber berita yang disampaikan, akibatnya, kita memperoleh maklumat yang salah. Oleh kerana kita perlukan maklumat untuk membuat keputusan, maklumat yang salah akan menghasilkan keputusan yang salah.
Sepatutnya, apabila kita memperoleh sesuatu khabar, perkara pertama yang harus kita lakukan ialah bertanyakan sumber berita yang diperoleh si penyampai. Dengan maklumat itu, kita harus terus merujuk kepada sumber itu untuk memperoleh kepastian. Tindakan ini akan mematikan fitnah di sumber asalnya. Dan, yang lebih penting, kita akan disegani kerana berani memberhentikan cakap belakang daripada berleluasa.
Dalam pada kita berani menghentikan cakap-cakap belakang, jangan pula kita terjerumus pula menjadi salah seorang daripadanya. Ini boleh terjadi jika pada mana-mana ketika, kita malu untuk mengaku yang kita tidak tahu mengenai sesuatu perkara apabila ditanya mengenainya. Oleh kerana hendak menyedapkan hati si penanya, maka kita pun mencipta cerita yang kita rasa logik.
Tanpa kita sedari, tindakan itu akan menjadikan kita si penyebar fitnah. Sedar-sedar, rupa-rupanya, kita pun apa kurangnya?
Artikel ini terbit di akhbar Sinar Harian pada 24.2.10.
bonus...
satu pesanan untuk diri sendiri dan juga para followers.."jangan berdukacita dengan apa yang tidak diperolehi tetapi teruskan bersyukur dengan apa yang telah dianugerahkan dan diberikan (nikmat)...." amin....
Subscribe to:
Posts (Atom)